„Pojazd, który poradzi sobie na trudnych drogach i dotrze do miejsc, do których samochody nie mogły dotrzeć w przeszłości”
To hasło doprowadziło Suzuki w 1970 roku do stworzenia pierwszego modelu z napędem na cztery koła.
Dziś część czwarta o pierwszych latach XXI wieku:
2001 – Grand Vitara XL-7: Przestronność i komfort dla siedmiu osób
Grand Vitara XL-7 W 2001 roku Suzuki wprowadziło model Grand Vitara XL-7, oferujący przestronność i komfort dla siedmiu pasażerów. XL-7 był większą wersją klasycznego modelu Grand Vitara, z trzema rzędami siedzeń.
Na rynki europejskie samochód wyposażono w silniki benzynowe 2.7 V6 lub turbo-diesla 2.0, które zapewniały dynamiczną lub bardziej oszczędną jazdę.
2005 – Nowa Grand Vitara
Nowa generacja Grand Vitara kontynuowała tradycję poprzednich modeli, ale była ewolucją, która znacząco podniosła rozpoznawalność Suzuki w segmencie pojazdów sportowo-użytkowych.
Wnętrze nowej Grand Vitara, obok szerokich opon, poszerzonych nadkoli i dużych kół, nadało pojazdowi dynamiczny wygląd. Pod względem osiągów, oferowano wybór trzech silników benzynowych (1.6L VVT, 2.0L, 2.7L V6) oraz silnik diesla 1.9L DdiS. Wysoka sztywność nadwozia zapewniała stabilność, a system napędu 4×4 umożliwiał dostosowanie pojazdu do różnych warunków terenowych. Zawieszenie niezależne wszystkich kół zapewniało świetną obsługę w nietrudnym terenie oraz poprawioną stabilność na drodze.
2006 – nowa XL7
W 2006 roku Suzuki zaprezentowało nową XL7 – tym razem już bardziej jako crossover, który odróżniał się od poprzedniego modelu Grand Vitara XL7.
Nowością w tym modelu był silnik V6 o mocy 3,6 litra, który zapewniał świetne osiągi. Zmiana konstrukcji nadwozia na monocoque oraz przejście z częściowego napędu na cztery koła na elektronicznie sterowany napęd AWD poprawiły komfort jazdy i stabilność prowadzenia.
2006 – SX4: Rewolucja crossoverów
W 2006 roku Suzuki wprowadziło model SX4, który powstał w ramach koncepcji „X-over revolution”. SX4 został wyposażony w system napędu na cztery koła i-AWD, który monitoruje warunki drogowe za pomocą czujników. System ten precyzyjnie i natychmiastowo przekazuje napęd na tylne koła za pomocą elektronicznie sterowanego sprzęgła wielopłytkowego.
Kierowca może wybrać jeden z trzech trybów jazdy: 4WD Auto (automatyczne dostosowanie napędu w zależności od warunków), 2WD (napęd tylko na przednie koła) oraz 4WD Lock (stały napęd na wszystkie koła, zapewniający równomierne rozdzielenie momentu obrotowego). Taki system daje użytkownikowi elastyczność w zależności od potrzeb – czy to oszczędności paliwa, czy lepszej trakcji w trudnych warunkach.
2009 – Kizashi
W 2009 roku system i-AWD został jeszcze bardziej udoskonalony i wprowadzony do modelu Kizashi. Dodano funkcję feedforward control, która pozwala na optymalne przekazywanie momentu obrotowego na tylne koła jeszcze zanim wykryje się poślizg przednich kół, co pozwala na płynniejszy start, przyspieszenie i pokonywanie zakrętów.
Dodatkowo, Suzuki wdrożyło system Synergetic Vehicle Dynamics Control, który poprawia stabilność jazdy poprzez monitorowanie warunków napędu na podstawie kąta skrętu i prędkości obrotowej, a następnie synergetycznie kontroluje układy i-AWD oraz EPS (elektryczne wspomaganie kierownicy).
KCz.