Wyposażony w napędzany wodorem silnik pojazd HySE bierze udział w Dakar 2025 „Mission 1000 ACT2”.
„Mission 1000” to kategoria dodana do tego najtrudniejszego rajdu na świecie w 2024 roku, promująca pojazdy z napędami nowej generacji wspierające neutralność węglową.
W 2024 roku HySE uczestniczyło w tej kategorii z HySE-X1 czyli prototypowym modelem wyposażonym w spalinowy silnik zasilany wodorem. Celem startu było przede wszystkim wychwycenie potencjalnych problemów tego zasilania przy morderczym wysyłku nie tylko załogi ale także podzespołów silnika, na co dzień pracującego w innych warunkach. Mimo iż był to prototyp a Dakar 2024 był tak naprawdę poligonem doświadczalnym i jednym długim „odcinkiem testowym” HySE-X1 ukończył rajd, zajmując czwarte miejsce w swojej kategorii.
W Rajdzie Dakar 2025 załogę zespołu HySE ponownie utworzą kierowca Yoshio Ikemachi i pilot Paulo Marques. Tym razem zawodnicy otrzymają zmodernizowaną wersję buggy HySE-X2, którego silnik, podwozie i zbiorniki wodoru zostały zoptymalizowane i poprawione.
„Postanowiliśmy wziąć udział w Rajdzie Dakar z HySE-X2, który został wyposażony w ulepszony silnik oraz podwozie w porównaniu do HySE-X1. Naszym celem jest przyspieszenie rozwoju technologii wodorowych dla małych silników. Chcemy sprawdzić, czy znaleźliśmy odpowiednie rozwiązania na problemy techniczne, z którymi mierzyliśmy się w HySE-X1, a także poddać jeszcze cięższej próbie osiągi i wydajność silnika” – powiedział Daichi Kai, szef zespołu HySE Dakar 2025.
W nowym wydaniu buggy HySE-X2 jest większy, a przy tym lżejszy. X2 ma 4000 mm długości, 2000 mm szerokości, 1900 mm wysokości i waży 1250 kg. Napędza go czterocylindrowa szesnastozaworowa jednostka napędowa o pojemności 1,0 l dostosowana do zasilania paliwem wodorowym. Silnik ma wyższą moc, a w średnim zakresie obrotów niższe zużycie paliwa. Chłodzony cieczą Buggy jest wyposażony w system kontroli bezpieczeństwa instalacji wodorowej. Ponadto w udoskonalonym wydaniu posiada nie w trzy, a w cztery zbiorniki wodoru o łącznej pojemności 7,2 kg , ciśnienie wewnętrzne 70 MPa.
Samochód zbudowany przez konsorcjum HySE (Hydrogen Small mobility & Engine technology) zajmującą się badaniami nad małymi silnikami wodorowymi.
HySE-X2 powstaje w ramach wspólnego projektu, mającego na celu rozwój wodorowej motoryzacji i tworzony jest przez konsorcjum firm Kawasaki Motors, Ltd., Suzuki Motor Corporation, Honda Motor Co., Ltd., Yamaha Motor Co., Ltd., Kawasaki Heavy Industries, Ltd., Toyota Motor Corporation, DENSO CORPORATION
foto: dakar.com , HySE