Suzuki Motor Corporation zaprezentowało elektrycznego SUV-a e VITARA podczas Brussels Motor Show 2025 w Belgii. To pierwszy samochód elektryczny marki Suzuki (BEV) pokazany na europejskich targach motoryzacyjnych. Produkcja modelu ruszy w fabryce Gujarat wiosną, a jego sprzedaż w Europie, Indiach i Japonii rozpocznie się latem 2025 roku.

E VITARA – globalny debiut BEV Suzuki
Model e VITARA bazuje na koncepcyjnym „eVX”, który zadebiutował na Auto Expo w Indiach w styczniu 2023 roku, a następnie został zaprezentowany na Japan Mobility Show 2023. Ten strategiczny BEV marki Suzuki łączy innowacyjną technologię z solidną konstrukcją. Powstaje na nowej platformie „HEARTECT-e”, zapewniającej dynamiczną i zwinną jazdę. Dodatkowo, pojazd może być wyposażony w elektryczny napęd na cztery koła „ALLGRIP-e”, idealny na drogi nieutwardzone.

Design i funkcjonalność
E VITARA wyróżnia się solidnym wyglądem, który nawiązuje do innych SUV-ów Suzuki. Posiada duże koła, długi rozstaw osi, co zapewnia przestronność wnętrza dla pasażerów oraz dużą pojemność bagażnika. Wyposażenie obejmuje zaawansowany wyświetlacz oraz solidne panele deski rozdzielczej i konsolę środkową, które oddają koncepcję „High-Tech & Adventure”.

Technologia eAxle i akumulatory litowo-żelazowo-fosforanowe
Pojazd napędza oś eAxle, w której silnik i falownik są zintegrowane (w wersji 4WD zastosowano dwie osie eAxle). Energię dostarczają bezpieczne i wydajne akumulatory litowo-żelazowo-fosforanowe. Układ ten zapewnia płynne przyspieszenie zarówno od startu, jak i podczas wyprzedzania.

Elektryczny napęd ALLGRIP-e
ALLGRIP-e to system napędu na cztery koła, oparty na dwóch niezależnych e-osi. Zapewnia precyzyjną kontrolę, szybkie reakcje podczas przyspieszania oraz wysoką wydajność w trudnych warunkach. Tryb Trail pozwala na optymalne przenoszenie momentu obrotowego w przypadku utraty przyczepności kół.

Platforma HEARTECT-e
Specjalnie zaprojektowana platforma HEARTECT-e charakteryzuje się lekką konstrukcją i niskim umiejscowieniem podłogi, co pozwala lepiej rozmieścić akumulatory i zwiększyć przestrzeń w kabinie. Konstrukcja chroni również przed potencjalnym porażeniem prądem, podnosząc poziom bezpieczeństwa użytkowników.

fot. Suzuki