Rajd Dakar to niewątpliwie jeden z najtrudniejszych i najbardziej prestiżowy rajd terenowy na świecie.
Pierwsza edycja Paris-Dakar odbyła się w 1978 roku, a jego trasa początkowo prowadziła z Paryża do Dakaru, stolicy Senegalu. Wraz z upływem lat rajd zmieniał lokalizację, a jego trasy prowadziły przez różnorodne tereny, w tym pustynie, góry, sawanny czy nawet „dżungle”. Rajd Dakar jest nie tylko sprawdzianem umiejętności i wytrzymałości, ale także odważnym przedsięwzięciem, które gromadzi pasjonatów sportów motorowych z całego świata.
To tym większe wyzwanie dla kogoś, kto porusza się prostym i małym pojazdem terenowym jak Suzuki LJ80. Właśnie takim autem z afrykańskim Dakarem zmierzył się w 1982 roku Josef Loder wraz z pilotem Aloisem Schneckiem.
Suzuki LJ80, którym startowali Loder i Schneck, został przygotowany przez niemiecką firmę delta4x4. W pojeździe zamontowano silnik o pojemności 1000 cm³ z modelu Suzuki SJ410, zmodyfikowany na 90 KM dzięki zastosowaniu innego wałka rozrządu, specjalnie przygotowanych gaźnika i kolektora wydechowego. Zbiornik paliwa miał pojemność 150 litrów, a pojazd wyposażono w niestandardowe resory z podwójnymi amortyzatorami. Maksymalna prędkość osiągana przez Suzuki LJ80 wynosiła 130 km/h. Samochód wyposażony był w wewnętrzną klatkę bezpieczeństwa, wyłączniku prądu, dodatkowe oświetlenie czy metromierz i to w zasadzie koniec modyfikacji !
Dakar 82, to czwarty w historii rajd Paryż – Dakar.
Oprócz krótkich OS-ów w Europie (Francja) rajd na dobre rozkręcił się w Afryce – trasy wycieńczających odcinków specjalnych przmierzały Algierię, Mali i Mauretanię aby w Dakarze (w Senegalu) zakończyć te często mordercze zmagania.
W Algierii, po przejechaniu 3000 km, pojazd napotkał poważne problemy ze skrzynią biegów. Naprawy trwały cały dzień, co spowodowało konieczność przerwania wyścigu. Loder i Schneck kontynuowali podróż w kierunku Dakaru, ale już poza rywalizacją. Dotarli tam swoim LJ80, jednak zrobili to już poza klasyfikacją generalną rajdu.
W historii Dakaru cztery Suzuki LJ80 stanęły na jego starcie. Rok wcześniej w rajdie Paris-Dakar 1981 wystartowały trzy inne załogi Demuth i Schawagerl z nr 151, Winkler i Malinek z nr 152oraz kobieca ekipa Bongiovanni i Genny znumerem 153. Niestety, żaden z nich podobnie jak załoga 205 rajdu z 1982 roku nie dotarł jako klasyfikowany do mety w Dakarze.
Suzuki LJ80 z racji wieku ale przede wszystkim udziału w dawnych edycjach afrykańskiego Dakaru może oficlajnie pojawić się w Dakar Classic – niestety w tym roku na starcie Dakar Classic 2025 nie pojawi się ten najmniejszy z terenowych modeli Suzuki.
Jako ciekawostkę, dodam tylko że Jacek „MrQuad” B. wiele lat temu zbudował replikę startującego w Dakarze Suzuki LJ80. Jackowi nie udało sie jeszcze stanąć na starcie Dakaru ale trzymamy kciuki aby kiedyś to się wydarzyło.
KCz.