Większe koła – to pierwsze o czym myślimy snując plan modyfikacji naszego poruszającego się poza asfaltem pojazdu.
Im więcej, tym niby lepiej, ale czy na pewno ?
Zakładamy największe jakie się zmieszczą czy raczej zostajemy przy rozmiarze najbardziej zbliżonym do serii ?
Wszystko ma swoje plusy i minusy.. jak zawsze.
Sprawdźmy to na podstawie moich wcześniejszych działań w przeciągu 20 lat w Suzukach.
Wariant 1.
Opony w rozmiarze seryjnym.
Suzuki Jimny na oponach 195r15
Opony w rozmiarze seryjnym, gwarantują nam że po prostu zmieszczą się w naszej terenówce. Jeśli nie planujemy zmiany zawieszenia na wyższe, to jedyna szansa aby nasza terenowa opona miała miejsce na pracę w nadkolu na oczyszczenie się i dobrą trakcję. Pamiętajmy że błoto, gałęzie czy kamienie – to wszystko co może przykleić się nam do opony musi również zmieścić się w nadkolu.
Wariant 2.
Większe opony na standardowych felgach.
Suzuki SJ413 na oponach 195r15
Ta sama Suzuka na oponach 235/75r15
No – to popularne rozwiązanie za względu m.in. na koszty. To proste – taniej kupić po prostu opony i zwyczajnie udać się do wulkanizatora na montaż, ale czy na pewno ? Stosowanie zamiennika rozmiarów, zgodnie z wytycznymi producenta często może zwiększyć/zmniejszyć nam oponę o raptem 2% – co to jest ? A no niewiele, ale pamiętajmy że auto zostało zaprojektowane dla konkretnego rozmiaru koła. To do rozmiaru opony dostosowane są np. hamulce – mniejsze koło łatwiej zatrzymać. To także przyśpieszenie – montując dużo większą oponę spodziewajmy się spadku dynamiki pojazdu oraz zwiększonego ryzyka uszkodzeń układu napędowego jak np. ukręcenie półosi czy przegubu napędowego. Ważne – pamiętajmy aby sprawdzić czy opona zmieści się w nadkolu. Oczywiście nie zapominamy o plusach – prześwit w przypadku zwiększonej średnicy opony oczywiście wzrośnie. Także nacisk na podłoże będzie korzystniejszy jeśli opona będzie szersza więc i przyczepność lepsza.
Wariant 3.
Większe opony na nowej feldze.
Suzuki Vitara na oponach 31×10.5r15 (zamiast 205/70r15) i felgach 8″et-20 (zamiast 6″et+35)
Ok, zakładamy inną felgę – szerszą, bo i opona będzie szersza. Zmienimy też jej ET czyli odsadzenie względem piasty koła – auto będzie szersze – bardziej stabilne na trawersach czy szybszej jeździe.
Jakie plusy i minusy ma zmiana rozmiaru opony na większą już wiemy, ale co powoduje jednoczesna zmiana felgi ? Zmiana szerokości felgi spowoduje inne ułożenie się opony na feldze. Jeśli felga będzie zbyt wąska do opony – auto będzie miało tendencje do „pływania”, jeśli felga będzie zbyt szeroka – łatwiej będzie rozszczelnić felgę w terenie czy nawet zdjąć ją podczas walki w koleinie.
Jeśli zmienimy odsadzenie felgi przygotujmy się np. na wręcz 100% szansę na ocieranie kół w tylnych nadkolach. Opona nie dość że większa, to będzie wystawała bardziej na zewnątrz a nadkole standardowo nie jest z gumy – opona nie zawsze się zmieści. Temat ten pojawi się na pewno na wykrzyżu ale także przy dopiciu zawieszenia nawet na asfaltowej drodze. Problem z ocieraniem będzie jeszcze większy w przypadku przednich kół – te, jako skrętne i odsadzone bardziej na zewnątrz będą pokonywały większy promień podczas skrętu. Większa opona na odsadzonej feldze, oprócz ocierania na wykrzyżu czy nierównościach, może wejść w kolizję z progiem czy zderzakiem – fizyki nie da się oszukać.
Wariant 4.
Zmiana średnicy felg i opon
Suzuki Grand Vitara na oponach 235/75r15 (zamiast 235/60r16) i felgach 7″ET-35 zamiast 6,5″et+5
To może niezbyt popularna modyfikacja ale często niosąca ze sobą szereg zmian. Powodem może być po prostu chęć wymiany na konkretny model felgi lub zastosowanie rozmiaru opony. Często odpowiednik nie istnieje w standardowej rozmiarówce lub decyduje o tym możliwość zakupu opony w niższej cenie.
Zmiana średnicy felgi na większą – oprócz innej charakterystyki chłodzenia hamulców nie będzie niosła za sobą wielkiej rewolucji. Zmiana na mniejsze już owszem – weźmy pod uwagę np kształt zacisków hamulcowych – czy zmieścimy tam felgę o mniejszej średnicy ? Jeśli nie, często niezbędnym będzie zmiana odsadzenia felgi. Czasem oprócz samej felgi dodać trzeba pierścień dystansujący aby auto było jeszcze szersze i przede wszystkim aby felga nie ocierała o zaciski hamulcowe tarcz.
Temat większych kół jest stary jak off-road – wszyscy przechodzimy przez to niejednokrotnie i za każdym razem wyciągamy swoje nowe wnioski – cóż, chyba tak właśnie ma być..
Pamiętajmy jednak aby to:
było tylko etapem przejściowym i bardzo obrazowym pokazaniem jak dużo można w Suzuce zmienić 🙂
To oczywiście tylko wycinek tematu większych kół, jako ciekawostkę dodam, że w obecnym aucie wybrałem wariant 3 …
K.