„Pojazd, który poradzi sobie na trudnych drogach i dotrze do miejsc, do których samochody nie mogły dotrzeć w przeszłości”
To hasło doprowadziło Suzuki w 1970 roku do stworzenia pierwszego modelu z napędem na cztery koła.
Przez ponad 50 lat od tamtego momentu, Suzuki nieustannie udoskonalało swoją technologię 4×4, raz po to, by poszerzyć możliwości kierowcy, innym razem by zapewnić mu większy spokój ducha. W różnych czasach i w różnych miejscach, Suzuki odpowiadało na różne potrzeby użytkowników.
1970 – pierwszy mały samochód 4×4
LJ10 – Pierwszy pojazd 4×4 marki Suzuki był również pierwszym masowo produkowanym 4×4 w japońskiej kategorii mini-aut. Prace projektowe rozpoczęły się w 1968 roku, a pierwsze czteronapędowe Suzuki pojawiło się na rynku w 1970 roku.
Był to prosty pojazd trzyosobowy pojazd, wyposażony w zapinane na suwak drzwi z płótna oraz resory piórowe, które umożliwiały udźwig dużych ładunków, co było istotne w przypadku lekkiego i małego 4×4 (ważył zaledwie 600 kg i miał rozstaw osi wynoszący 1930 mm). Oddzielna rama pozwalała na użycie lekkich paneli nadwozia. Pierwszy model LJ napędzany był nowym, ale równie małym, dwucylindrowym silnikiem chłodzonym powietrzem, dwusuwowym, który generował 25 KM przy pojemności 360 cm³.
Żeby dodać oliwy do ognia – skrót LJ powstał od słów Light Jeep – czyli lekki Jeep 😉
1975 – Eksport do Australii modelu LJ50 z silnikiem 550cm3
LJ50 – Model LJ10 odniósł sukces na rynku krajowym, ale Suzuki zdawało sobie sprawę, że inne kraje, które nie miały japońskiej kategorii mini-aut (kei-car), będą potrzebować większego silnika.
Na start wybrno Australię, więc kiedy model LJ50 trafił na tamtejszy rynek, został wyposażony w chłodzony wodą trzyclindrowy silnik o pojemności 550 cm³, który zapewniał lepszą moc. Zapasowe koło zostało przeniesione na zewnątrz, na uchwyt z tyłu pojazdu, co pozwoliło na dodanie dwóch siedzeń pasażerskich z tyłu, a dokładniej bocznych ławeczek montowanych na nadkolach. W Australii dostępne były wersje z twardym i miękkim dachem, a LJ50 szybko zyskał reputację pojazdu, który zapewniał świetną zabawę i potrafił dotrzeć wszędzie.
1977 – Narodziny ostatniego modelu LJ – LJ80
LJ80 – Rozwój małej terenówki, która od początku projektowana była jako pojazd użytkowy, kontynuowano w przypadku ostatniego modelu z serii LJ, LJ80.
Zmiany w nadwoziu były minimalne – powiększone przednie nadkola i rozszerzone tylne nadkola nadawały pojazdowi bardziej stylowy wygląd. Maska, wciąż trzymana na dwóch sprężynujących zaczepach, jak w poprzednich modelach LJ, została nieco uniesiona, aby pomieścić największą zmianę – nowy silnik. Był to czterocylindrowy, chłodzony wodą silnik o pojemności 800 cm³, czterosuwowy, który generował 41 KM.
LJ80 cieszył się dużym powodzeniem w „opanowanej” juz przez Suzuki Australii, gdzie trafił na rynek w 1978 roku, ale to był dopiero początek. Gdy LJ80 został po raz pierwszy wyeksportowany do Holandii w 1978 roku, a następnie do reszty Europy, stworzył i mocno ugruntował całkowicie nowy segment rynku – pojazdów terenowych do zabawy i rekreacji.
Zobacz jak Suzuki LJ80 startowało w Rajdzie Dakar !
KCz